ЦРКВА СВЕТОГ ВЕЛИКОМУЧЕНИКА ГЕОРГИЈА У СМЕДЕРЕВУ
zavod za zastitu spomenika kulture smederevo tvrdjava smederevo dunav tvrdjava golubac ram tvrdjava spomenici kulture
zavod za zastitu spomenika kulture smederevo tvrdjava smederevo dunav tvrdjava golubac ram tvrdjava spomenici kulture
19390
post-template-default,single,single-post,postid-19390,single-format-standard,bridge-core-2.4,translatepress-sr_RS,ajax_fade,page_not_loaded,qode-page-loading-effect-enabled,, vertical_menu_transparency vertical_menu_transparency_on,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,transparent_content,qode-overridden-elementors-fonts,qode-theme-ver-22.5,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-7

ЦРКВА СВЕТОГ ВЕЛИКОМУЧЕНИКА ГЕОРГИЈА У СМЕДЕРЕВУ

СПОМЕНИК КУЛТУРЕ (1982)

Црква Светог великомученика Георгија у Смедереву спада међу највеће храмове XIX века у Србији. Изведена као прва реминисценција једног српског средњевековног споменика, цркве Свете Тројице манастира Манасије, представља леп пример врхунца раног романтичарског историцизма.

Њен протомајстор био је познати македонски неимар и зограф Андреја Дамјанов из Велеса, који је по нешто измењеном плану архитекте Јана Неволе зидао цркву у периоду од 1850. до 1854. године. По свом архитектонском склопу она представља комбинацију триконхоса, развијеног уписаног крста са пет купола и тробродне базилике. Унутрашњим простором доминира наос на који се надовезују на источној страни троделни олтарски простор, певничке конхе на северној и јужној и на западној страни припрата са галеријом. Изнад галерије подигнут је барокни звоник. Фасаду цркве одликује богата пластична декорација изведена као спој српске средњевековне традиције, барока и исламског утицаја.

С обзиром да није била осликана, док је првобитан иконостас страдао за време Првог светског рата, Упрaвни одбор Црквeнe општинe Смедерево 1935. године зaкључује Уговор о живописaњу хрaмa и изрaди иконa зa иконостaс сa Aндрejом В. Бицeнком, aкaдeмским сликaрeм из Бeогрaдa.

Живопис и иконе на иконостасу представљају изузетно вредну сликарску целину, стилски изведену као компромисно решење између српске традиционалне религиозне слике, савременог богословља, руске традиције и академског стила. Из сликаног програма посебно се издвајају композиције Пренос моштију Светог Луке у Смедерево и Проповед на гори као представе са снажним историјским и верско-политичким карактером, употпуњене портретима аутентичних историјских личности.

 

 

 

Локација културног добра


No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.